Programul Regional Sud Muntenia 2021-2027
O.S 1.1 - Dezvoltarea și creșterea capacităților de cercetare și inovare și adoptarea tehnologiilor avansate
Operațiunea A - Sprijinirea investițiilor în activități de cercetare – inovare în microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii pentru creșterea nivelului de maturitate tehnologică în domeniile de specializare inteligentă
Apel PRSM/ID/1/1/1.1/A
În cadrul acestui apel de proiecte investițiile vor viza domeniile de specializare inteligentă de la nivel regional (RIS SM 2021 – 2027), fiind eligibilă inclusiv participarea în parteneriate și rețele de inovare internaționale.
Investițiile vor viza dezvoltarea infrastructurii de cercetare a IMM-urilor și a întreprinderilor mari (doar în colaborare cu IMM-uri pentru activități de cercetare-inovare) în vederea stimulării activității de cercetare internă de noi produse și servicii (pentru proiectele aflate în stadii de maturitate tehnologică mai mare de TRL3).
Proiectele de specializare vizează realizarea de activități de inovare, cu precădere de produse și servicii in domeniile de specializare inteligentă a regiunii. Cele opt domenii de specializare inteligentă sunt: Construcția de mașini, componente și echipamente de producție, Agricultura și industria alimentară, Bioeconomia (dezvoltarea economiei circulare), Turismul și identitatea culturală, Localități inteligente și Industria și cercetarea de înaltă tehnologie, ITC și Sănătate.
O atenție deosebită se va acorda finanțării proiectelor de specializare inteligentă ce propun activități de inovare de produs, proces, servicii, inovare organizațională și de model de afaceri.
Acest apel de proiecte se aplică investițiilor realizate în cele șapte județe din regiunea Sud-Muntenia, respectiv: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman.
Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională a Regiunii Sud-Muntenia (ADR Sud-Muntenia), Călărași, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PRSM (AM PRSM) www.adrmuntenia.ro
Forma de constituire a solicitantului
1. Societăți sau societăți cooperative, înregistrate în scop fiscal, în baza Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau a Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației, republicată, care se încadrează în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici sau a întreprinderilor mijlocii, care solicită finanțare pentru investiții în activități de cercetare-inovare în domeniile de specializare inteligentă identificate în Strategia de Specializare Inteligentă a regiunii Sud-Muntenia (RIS3), menționate în prezentul ghid.
2. Parteneriate constituite între:
Calitatea de lider de parteneriat poate fi deținută doar de către microîntreprindere sau întreprinderea mică/mijlocie.
Solicitantul de finanțare nu se încadrează în categoria „întreprinderilor în dificultate”, așa cum sunt acestea definite în prezentul ghid, nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare și în anul fiscal anterior, a desfășurat activitate pe o perioadă corespunzătoare cel puțin unui an fiscal integral anterior depunerii cererii de finanțare, cel puțin începând cu data de 01.01.2022, a înregistrat profit din exploatare în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare (Profit exploatare>0).
Solicitantul desfășoară activități într-unul din domeniile de specializare inteligentă identificate în Strategia de Specializare Inteligentă a Regiunii Sud-Muntenia (RIS3) menționate în ghid.
Solicitantul trebuie să aibă autorizat la locul de implementare, încă de la momentul depunerii cererii de finanțare, codul CAEN vizat de investiție pentru a-și desfășura activitatea într-unul din domeniile de specializare inteligentă menționate în ghid.
Pentru activitatea de cercetare-dezvoltare propusă prin proiect, solicitantul va trebui să aibă autorizat codul CAEN aferent (clasa CAEN 72) la locul de implementare a proiectului până la momentul contractării.
a. codul CAEN vizat de investiție autorizat fie la sediul social/punctele de lucru existente, iar solicitantul de finanțare își asumă ca, la finalul etapei de implementare, să facă dovada autorizării codului CAEN inclusiv la locul de implementare a proiectului.
Sau
b. codul CAEN vizat de investiție înscris în actul constitutiv, iar solicitantul de finanțare își asumă ca, la finalul etapei de implementare, să facă dovada autorizării codului CAEN la locul de implementare a proiectului.
Solicitantul va avea activitatea de cercetare-dezvoltare înscrisă în actul constitutiv încă de la depunere, urmând să autorizeze codul CAEN aferent (din clasa CAEN 72) la noul punct de lucru pe parcursul etapei de implementare, astfel încât acesta să poată desfășura activitățile de cercetare în perioada de implementare rămasă până la finalizarea proiectului.
La depunerea cererii de finanţare, solicitantul trebuie să aibă locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar în regiunea Sud-Muntenia. În cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru), ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru.
Asistența financiară nerambursabilă va fi acordată IMM-urilor, indiferent dacă proiectul prevede un parteneriat cu o întreprindere mare. Un solicitant poate depune o singură cerere de finanțare în cadrul prezentului apel de proiecte.
Este obligatoriu ca solicitantul să demonstreze că proiectul are în vedere realizarea unei cercetări inovative cu scopul de a demonstra un nivel de maturitate tehnologică mai mare de TRL 3, a evidenția evoluția nivelului de maturitate tehnologică, funcționalitatea și de a verifica un anumit concept de produs, proces, serviciu care poate fi realizat și pus pe piață.
Cel puțin un membru al echipei de implementare a proiectului trebuie să aibă calificare de tip Doctorat/PhD/ cercetător/ profesor universitar in domeniul de activitate în care se propune proiectul (poate fi angajat al IMM-ului sau, în cazul parteneriatelor cu o intreprindere mare, poate să fie detașat de la partener pe perioada derularii proiectului).
Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31.12.2029.
Locația proiectului
Prezentul apel de proiecte acoperă întreaga regiune Sud-Muntenia și se aplică investițiilor realizate în cele șapte județe din regiunea de dezvoltare Sud Muntenia, respectiv Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman.
Investițiile pot fi realizate pe întreg teritoriul regiunii, atât în mediul urban cât și în mediul rural.
Prin punctare în cadrul etapei de evaluare tehnico-financiară sunt încurajate proiectele care propun și realizarea de activități de cooperare la nivel interregional, transfrontalier, internațional și intersectorial cu alte regiuni din EU, activități ce pot contribui la activ la atingerera Planului de Acțiune SUERD, prin contribuția adusă AP 7 (acțiunea 3) și AP 8 (acțiunea 1), ce vizează încurajarea cooperării și schimbul de cunoaștere între IMM-uri, mediul academic, sectorul public și societatea civilă din domeniile de competență din regiunea Dunării pentru inovare și transfer tehnologic.
Locația proiectului
Prezentul apel de proiecte acoperă întreaga regiune Sud-Muntenia și se aplică investițiilor realizate în cele șapte județe din regiunea de dezvoltare Sud Muntenia, respectiv Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman. Investițiile pot fi realizate pe întreg teritoriul regiunii, atât în mediul urban cât și în mediul rural.
Prin punctare în cadrul etapei de evaluare tehnico-financiară sunt încurajate proiectele care propun și realizarea de activități de cooperare la nivel interregional, transfrontalier, internațional și intersectorial cu alte regiuni din EU, activități ce pot contribui la activ la atingerera Planului de Acțiune SUERD, prin contribuția adusă AP 7 (acțiunea 3) și AP 8 (acțiunea 1), ce vizează încurajarea cooperării și schimbul de cunoaștere între IMM-uri, mediul academic, sectorul public și societatea civilă din domeniile de competență din regiunea Dunării pentru inovare și transfer tehnologic.
Pentru acest apel de proiecte alocarea financiară totală este de 30.705.882,35 euro, din care:
În cadrul prezentului apel se aplică măsura de sprijin constând în acordarea unor ajutoare de stat şi ajutoare de minimis în scopul dezvoltării microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi întreprinderilor mijlocii.
Valoarea maximă eligibilă/nerambursabilă a unui proiect
*Cursul de schimb InforEuro este cel valabil la data lansării apelului de proiecte, http://ec.europa.eu/budget/contracts_grants/info_contracts/inforeuro/index_en.cfm
Asistența financiară nerambursabilă va fi acordată IMM-urilor, indiferent dacă proiectul prevede un parteneriat cu o întreprindere mare.
Rata de cofinanțare
Pentru proiectele depuse în cadrul prezentului apel, cotele de finanţare sunt în limita intensității ajutoarelor pentru cercetare și dezvoltare, în conformitate cu prevederile art. 25 din Regulamentul (UE) 651/2014, cu modificările și completările ulterioare:
Intensitățile ajutorului pentru cercetarea industrială și dezvoltarea experimentală pot fi majorate până la o intensitate maximă a ajutorului de 80% din costurile eligibile, după cum urmează:
(i) proiectul implică o colaborare efectivă:
— între întreprinderi dintre care cel puțin una este IMM, sau proiectul este realizat în cel puțin două state membre sau într-un stat membru al UE și într-o parte contractantă la Acordul privind SEE, și niciuna dintre întreprinderi nu suportă singură mai mult de 70 % din costurile eligibile;
— între o întreprindere și un organism de cercetare și de difuzare a cunoștințelor sau mai multe astfel de organisme, în cazul în care aceste organisme suportă cel puțin 10 % din costurile eligibile și au dreptul de a publica rezultatele cercetărilor proprii;
(ii) rezultatele proiectului sunt difuzate pe scară largă prin conferințe, prin publicări, prin registre cu acces liber sau prin intermediul unor programe informatice gratuite sau open source.
Intensitățile ajutoarelor pentru studiile de fezabilitate pot fi majorate cu 10% în cazul întreprinderilor mijlocii și cu 20% în cazul întreprinderilor mici.
Pentru proiectele depuse în cadrul prezentului apel, în cazul ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, cotele de finanţare sunt în conformitate cu prevederile art. 28 din Regulamentul (UE) 651/2014, cu modificările și completările ulterioare, respectiv intensitatea ajutorului nu trebuie să depășească 50% din costurile eligibile.
Finanţarea nerambursabilă maximă acordată ca ajutor de minimis este de 100% din valoarea eligibilă a cheltuielilor finanţabile prin ajutor de minimis, cu respectarea plafonului de minimis de 200.000 de euro și a ratei forfetare stabilită in cadrul prezentului ghid, în conformitate cu art. 54 lit. a din Reg. 1060/2021.
Prin intermediul acestui apel de proiecte vor fi sprijinite investițiile în activități de cercetare–inovare în IMM-uri (inclusiv microîntreprinderi) și achiziționare de servicii de transfer tehnologic pentru proiecte de inovare de produs, proces, servicii, inovare organizațională și de model de afaceri pentru creșterea nivelului de maturitate tehnologică în domeniile de specializare inteligentă, inclusiv prin proiecte comune de cercetare între întreprinderi mari și IMM-uri.
Astfel, prin intermediul acestui apel de proiecte vor fi sprijinite IMM-urile care au ca scop principal cercetarea de noi produse, procese și servicii, inovare organizațională și de model de afaceri pentru creșterea nivelului de maturitate tehnologică mai mare de TRL 3, în domeniile de specializare inteligentă menționate în ghid, inclusiv prin proiecte comune de cercetare între întreprinderi mari și IMM-uri.
Solicitantul trebuie să descrie în cererea de finanțare și să demonstreze, prin documente relevante, că nivelul de dezvoltare tehnologică initial al conceptului este mai mare de TRL3.
De asemenea, solicitantul va anexa și documentele doveditoare pentru demonstarea trecerii prin nivelurile de dezvoltare anterioare față de stadiul de dezvoltare actual.
Atentie: Dacă beneficiarul nu demonstreaza funcționalitatea și/sau validitatea unui potențial produs, serviciu sau proces care poate fi realizat și pus pe piață, poate înceta contractul de finanțare la finalul TRL 6. În acest caz, beneficiarul are dreptul doar la cheltuielile aferente activității de bază realizate în cadrul proiectului pentru celelalte etape aferente nivelurilor anterioare de maturitate tehnologică parcurse până la TRL 6, cu excepția activelor corporale și necorporale.
Investițiile în activitățile de cercetare și dezvoltare vizează:
O sarcină efectuată într-o etapă avansată a derulării unui proiect poate fi încadrată la categoria cercetare industrială. O activitate desfășurată într-o etapă incipientă poate să constituie dezvoltare experimentală.
Pentru categoriile de mai sus, exceptând studiile de fezabilitate, sunt eligibile următoarele:
Investițiile în activitățile de inovare vizează:
Investițiile în activitățile de inovarea de proces și organizațională vizează:
În cadrul prezentului apel se vor avea în vedere următoarele niveluri de maturitate tehnologică:
Nivel de maturitate tehnologică (TRL) |
Definiții |
Descriere |
TRL 4 |
Testarea/ validarea de laborator a componentei/ procesului prototip alfa. Se efectuează proiectarea, dezvoltarea și testarea în laborator a componentelor tehnologice. Rezultatele oferă dovezi că obiectivele de performanță componente/ procese aplicabile pot fi atinse pe baza sistemelor proiectate sau modelate. |
Componentele tehnologice de bază sunt integrate pentru a stabili că piesele vor funcționa împreună. Aceasta este relativ "scăzută fidelitate" în comparație cu eventualul sistem. Informațiile de susținere includ rezultatele experimentelor integrate și estimările privind modul în care componentele experimentale și rezultatele testelor experimentale diferă de obiectivele așteptate ale sistemului de performanță. TRL 4-6 reprezintă podul de la cercetarea științifică la inginerie, de la dezvoltare la demonstrație. TRL 4 este primul pas în a determina dacă componentele individuale vor funcționa împreună ca sistem. Scopul TRL 4 ar trebui să fie reducerea opțiunilor posibile în întregul sistem. |
TRL 5 |
Testarea în laborator a sistemelor integrate / semi-integrate. Validarea componentelor și / sau proceselor în mediul relevant - (componenta prototipului Beta). |
Componentele tehnologice de bază sunt integrate astfel încât configurația sistemului să fie similară aplicației finale în aproape toate aspectele. Informațiile de susținere includ rezultatele testelor de laborator, analiza diferențelor dintre laborator și eventualul sistem/mediu de operare și analiza rezultatelor experimentale pentru eventualul sistem/mediu de operare. Diferența majoră dintre TRL 4 și 5 este creșterea fidelității sistemului și a mediului față de aplicația actuală. Sistemul testat este aproape prototip. Riscul științific ar trebui retras la sfârșitul TRL 5. Rezultatele prezentate ar trebui să fie relevante din punct de vedere statistic. |
TRL 6 |
Demonstrația prototipului de sistem/proces într-un mediu operațional (nivelul sistemului prototip Beta). |
Modelele pe scară industrială sau prototipurile sunt testate într-un mediu relevant. Aceasta reprezintă un pas important în demonstrarea disponibilității unei tehnologii. Exemplele includ fabricarea dispozitivului pe o linie pilot de inginerie. Informațiile de susținere includ rezultatele obținute prin testarea pe scară industrială și analiza diferențelor dintre scara de inginerie, sistemul / mediul prototipic și analiza a ceea ce înseamnă rezultatele experimentale pentru eventualul sistem/ mediu de operare. TRL 6 începe dezvoltarea tehnologică reală a tehnologiei ca sistem operațional. Diferența majoră dintre TRL 5 și 6 este intensificarea de la scară de laborator la cea de inginerie și determinarea factorilor de scalare care vor permite proiectarea sistemului final. Demonstrația ar trebui să fie capabilă să îndeplinească toate funcțiile care vor fi necesare unui sistem de fabricație complet. Mediul de funcționare pentru testare trebuie să reprezinte îndeaproape mediul de operare real. Îmbunătățirea modelului de cost este așteptată în această etapă pe baza noilor învățări de la linia pilot. Scopul în TRL 6 este de a reduce riscul de proiectare. Rezultatele prezentate ar trebui să fie relevante din punct de vedere statistic. |
TRL 7 |
Sistem pilot integrat demonstrat. Demonstrarea prototipului sistemului/procesului în mediu operațional- (nivel pilot integrat). |
Aceasta reprezintă un pas major de la TRL 6, care necesită demonstrarea unui prototip real al sistemului într-un mediu relevant. Designul final este practic complet. Scopul acestei etape este de a retrage riscurile de inginerie și de producție. Pentru a realiza în mod credibil acest obiectiv și pentru a ieși din TRL 7, este necesară o scalare a cât mai multor aspecte semnificative de inginerie și de fabricație care pot apărea în timpul tranziției între TRL 6 și 7. |
TRL 8 |
Sistem încorporat în design comercial. Sistemul/procesul a fost actualizat și calificat prin testare și demonstrație - (demonstrație precomercială). |
Tehnologia s-a dovedit a funcționa în forma sa finală și în condițiile preconizate. În aproape toate cazurile, acest TRL reprezintă sfârșitul dezvoltării adevărate a sistemului. Exemplele includ fabricarea pe scară largă a produsului finit comercial. Costurile reale de fabricație vor fi determinate și vor trebui evidențiate modelele delta ale modelelor și planurilor elaborate pentru a le aborda. Performanța produselor trebuie să fie evidențiată și planurile de închidere a decalajului trebuie dezvoltate. |
TRL 9 |
Sistem dovedit și pregătit pentru implementarea comercială completă. Sistemul real dovedit prin operațiuni de succes în mediul de operare și pregătit pentru desfășurarea comercială completă. |
Tehnologia este în forma finală și funcționează sub toată gama de condiții de funcționare. Printre exemple se numără obiectivele privind costul, randamentul și rezultatele de producție la starea de echilibru 24/7. Accentul se îndreaptă spre controlul procesului statistic. |
Prin ajutorul regional de stat se vor sprijini:
Prin ajutorul de minimis se vor sprijini:
Pentru activităţile de cercetare industrială şi dezvoltare experimentală sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli:
Pentru activităţile de inovare sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli:
Pentru activităţile de inovare de proces și organizațională sunt eligibile următoarele tipuri de cheltuieli:
Cheltuieli pentru introducerea în producţie a rezultatelor cercetării:
În cadrul prezentului apel de proiecte nu sunt eligibile următoarele:
Toate etapele aferente unui proiect (depunere, evaluare, contractare, implementare, durabilitate) se vor desfășura prin intermediul sistemului informatic SMIS2021/MySMIS2021+.
Verificarea conformității administrative este complet digitalizată, respectiv este realizată în mod automat prin sistemul informatic MySMIS 2021, pe baza declarației unice generată de sistemul informatic MySMIS 2021.
2. Evaluarea tehnică și financiară
Evaluarea tehnică și financiară se realizează de către comisiile de evaluare constituite la nivelul autorității de management, în conformitate cu criteriile de evaluare tehnică și financiară, în condițiile prevăzute în Ghidul Solicitantului. Evaluarea tehnică și financiară se va realiza în baza grilei de evaluare, care va cuprinde următoarele criterii de evaluare tehnică și financiară:
În cadrul prezentului apel de proiecte este stabilit un prag de calitate de 50 puncte.
În cadrul acestui apel se stabilesc următoarele praguri de excelență:
Proiectele care îndeplinesc pragurile de excelență stabilite mai sus, în situația în care există egalitate de punctaj, se vor contracta direct, în funcție de data și ora depunerii și în limita alocării financiare a apelului, până la acoperirea alocării prezentului apel.
Proiectele care au obtinut un punctaj mai mare sau egal cu punctajul minim de calitate sunt contractate în ordinea descrescătoare a punctajelor până la acoperirea alocării prezentului apel.
Prin intermediul acestui ghid se lansează apelul de proiecte de tip competitiv, cu termen-limită de depunere.
Prezentul apel de proiecte se lansează prin sistemul informatic MySMIS. Depunerea unei cereri de finanțare reprezintă operațiunea de transmitere, de către un solicitant, a unei cereri de finanțare, prin intermediul aplicației SMIS2021/MySMIS2021.
Prezentul ghid s-a află în consultare publică în perioada 29.09.2023 - 23.10.2023.
29 septembrie 2023 - 23 octombrie 2023
1. O regiune competitivă prin inovare, digitalizare și întreprinderi dinamice
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță