Programul Regional NORD-VEST 2021-2027
Ghid: Sprijinirea eficienței energetice în clădirile publice, inclusiv clădiri de patrimoniu
Apel: PRNV/2023/312 A/1
Prezentul apel de proiecte se încadrează în Obiectiv de Politică 2: O Europă mai verde, rezilientă, cu emisii reduse de dioxid de carbon, prin promovarea tranziției către o energie curată și echitabilă, a investițiilor verzi și albastre, a economiei circulare, a atenuării schimbărilor climatice și adaptării la acestea, a prevernirii și gestionării riscurilor, precum și a unei mobilități urbane durabile, Prioritatea 3 O regiune cu localități prietenoase cu mediul, Obiectiv Specific 2.1 B (I): Promovarea eficienței energetice și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, Acțiunea b) Sprijinirea eficienței energetice în clădirile publice, inclusiv clădiri de patrimoniu, Apel: PRNV/2023/312 A/1 în cadrul Programului Regional Nord-Vest (PR NV).
PR NV vizează Regiunea de Dezvoltare Nord-Vest (Regiunea N-V) care acoperă un teritoriu de 34.160 km2 (14,3% din suprafața țării) și 2,5 mil. locuitori (13,1% din populația rezidentă a României). Regiunea cuprinde 6 județe (NUTS3) – Bihor, Satu-Mare, Maramureș, Cluj, Sălaj și Bistrița-Năsăud.
În cadrul prezentului apel se finanțează doar proiectele care conduc la o renovare energetică moderată4, ce implică reducerea după reabilitare cu minim 40% a consumului de energie primară și a emisiilor GES a clădirilor publice (inclusiv a clădirilor publice de patrimoniu) și se acordă prioritate la finanțare proiectelor care propun o renovare aprofundată5, precum și celor care propun transformarea clădirilor existente în clădirilor al căror consum de energie este aproape egal cu zero (nZEB6).
De asemenea, pentru toate proiectele care includ clădiri care nu sunt clasate la monumente istorice, se va urmări scăderea consumului anual de energie pentru încălzire cu cel puțin 50%. Prin aceste intervenţii se are în vedere aplicarea „principiul eficienței energetice pe primul loc” din Directiva actualizată privind eficiența energetică.
Prin prezentul apel de proiecte este sprijinită realizarea de investiții pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor publice din mediul urban și rural, deținute (aflate în proprietate sau în administrare) de entitățile din categoria autorităților publice centrale, autorităților și instituțiilor publice locale și care sunt clădiri de uz ori de interes şi utilitate publică, civile, iar în cazul autorităţilor publice centrale eligibile, doar clădiri în care se desfășoară activități din domeniul educațional și din domeniul sănătății.
Prezentul apel este coordonat de Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Vest (Regiunea N-V) Cluj-Napoca, Romania în calitate de Autoritate de Management pentru PR NV (AM PR NV) www.regionordvest.ro I www.nord-vest.ro
Solicitanții eligibili sunt:
A. Autoritățile publice centrale din domeniul educațional și din domeniul sănătății:
- ministerele ce reprezintă, după caz, organ de specialitate în domeniul asistenței de sănătate publică, precum și organul de specialitate al administrației publice centrale în domeniul educației, formării profesionale și cercetării științifice universitare;
Aceste autorităţi publice centrale pot depune cereri de finanţare care să vizeze doar clădiri pe care le dețin (în proprietate sau administrare) și în care se desfășoară activități din domeniul educațional și din domeniul sănătății, inclusiv spații anexă cu destinație centrală termică, care deservesc clădirea propusă spre reabilitare.
B. Autoritățile și instituțiile publice locale:
- Unitățile Administrativ Teritoriale, (UAT comună, oraș, municipiu, județ);
- Instituțiile publice și serviciile publice organizate ca instituții publice de interes local sau județean (finanțate din bugetul local sau județean), aflate în subordinea unităților administrativ teritoriale;
C. Instituțiile de învățămant superior de stat din regiunea NV, aflate în coordonarea Ministerului Educației
D. Parteneriatele între entitățile de mai sus, în conformitate cu prevederile legale.
Prin prezentul apel de proiecte se pot finanța, în vederea îmbunătăţirii eficienţei energetice, inclusiv clădiri monument istoric, aflate în proprietatea/administrarea solicitanţilor eligibili în care se desfășoară activități ale autorităţilor/instituțiilor publice eligibile, după caz, clasate în conformitate cu Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, astfel:
a) în grupa A - monumente istorice de valoare naţională şi universală;
b) în grupa B - monumente istorice reprezentative pentru patrimoniu cultural local;
Monumente istorice reprezentative pentru patrimoniul cultural local pot fi localizate în mediul urban, precum şi în mediu rural. Lista monumentelor istorice este anexă la Ordinul ministrului culturii nr. 2.828/2015, pentru modificarea anexei nr. 1 la Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. 2.314/2004.
Solicitanții eligibili se încadrează într-una din următoarele situații:
- dețin (în proprietate sau administrare) și ocupă (își desfășoară activitatea) sau urmează să ocupe (urmează șă își desfășoare activitatea) o clădire publică (inclusiv în cadrul parteneriatelor);
sau
- dețin (în proprietate sau administrare) o clădire publică care este ocupată/urmează să fie ocupată (în care se desfășoară activitatea/urmează să iși desfășoare activitatea) de aceștia și/sau de alte entități publice din categoria autorităților publice centrale eligibile sau autorităților și instituțiilor publice locale eligibile;
- în cazul parteneriatelor, cel puțin unul dintre parteneri deține (în proprietate sau administrare) o clădire publică care este ocupată/urmează să fie ocupată (în care se desfășoară activitatea/ urmează să iși desfășoare activitatea) de cel puțin unul dintre membrii parteneriatului și/sau de alte entități publice tot din categoria autorităților și instituțiilor publice;
Solicitantul care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid poate depune mai multe cereri de finanţare, conform regulilor detaliate în cadrul acestui ghid.
Investițiile sprijinite prin prezentul apel nu implică elemente de ajutor de stat, întrucât în clădirile vizate de proeicte se desfășoară activităţi ce țin de exercitarea atribuțiilor de autoritate publică.
Acțiunile sprijinite în cadrul acestei operațiuni vizează:
I. Măsuri de creștere a eficienței energetice în clădirile publice, inclusiv clădiri cu valoare de patrimoniu, în care se desfășoară activități eligibile, după caz, ale autorităţilor/instituțiilor publice eligibile;
II. Măsuri conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare. Valoarea totală a lucrărilor conexe nu poate depăși 15% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor aferente Cap. 1, Cap. 2, Cap. 4 (punctul 4.1, punctul 4.2) și cap. 5 (punctul 5.1.1) din Bugetul proiectului.
Sunt neeligibile proiectele (cererile de finanțare) care implică:
În cadrul prezentului apel de proiecte se acordă sprijin pentru investiții care includ obligatoriu lucrări care se supun autorizării conform Legii 50/1991 republicata si actualizata, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.
Clădirea este independentă structural, cu o suprafaţă utilă totală mai mare de 250 m². Proiectul nu vizează doar o unitate de clădire (o zonă/ o parte a clădirii, un etaj sau un apartament dintr-o clădire, chiar dacă aceasta/acesta este concepută/conceput sau modificată/modificat pentru a fi utilizată/utilizat separat). Componenta va cuprinde întreaga clădire.
Locul de implementare a proiectului = în mediul urban şi rural din regiunea Nord-Vest.
Perioada de implementare a activităților proiectului nu depășește 31.12.2029.
Alocarea financiară totală este 52.136.700,00 Euro (FEDR+BS), din care:
Valoarea totală eligibilă a cererii de finanțare se încadrează în următoarele limite minime și maxime:
Cuantumul cofinanțării acordate
Rata de cofinanțare este maxim 85% din valoarea eligibila, prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), iar
respectiv
În cazul proiectelor depuse în parteneriat, ratele de cofinanțare mai sus-menționate se aplică fiecărui membru al parteneriatului pentru cheltuielile eligibile aferente acestuia.
Solicitanți tip AP Locale și instituțiile de învățământ superior de stat din regiunea Nord-Vest:
Solicitanți tip AP Centrale:
În cadrul prezentului apel se finanțează doar proiectele care conduc la o renovare energetică moderată, ce implică reducerea după reabilitare cu minim 40% a consumului de energie primară și a emisiilor GES a clădirilor publice (inclusiv a clădirilor publice de patrimoniu) și se acordă prioritate la finanțare proiectelor care propun o renovare aprofundată5, precum și celor care propun transformarea clădirilor existente în clădirilor al căror consum de energie este aproape egal cu zero (nZEB6). De asemenea, pentru toate proiectele care includ clădiri care nu sunt clasate la monumente istorice, se va urmări scăderea consumului anual de energie pentru încălzire cu cel puțin 50%. Prin aceste intervenţii se are în vedere aplicarea „principiul eficienței energetice pe primul loc” din Directiva actualizată privind eficiența energetică.
Prin excepție, pentru clădirile clasate ca monumente istorice, scăderea consumului anual de energie pentru încălzire trebuie să fie cel puțin de 30% față de starea de pre-renovare.
I. Măsurile de creștere a eficienței energetice în clădirile publice, includ:
Măsuri de creștere a eficienței energetice în clădirile publice, inclusiv clădiri cu valoare de patrimoniu:
A. Lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii;
B. Lucrări de introducere/reabilitare/modernizare a sistemului de încălzire/răcire și de furnizare a apei calde de consum, precum și ahiziționarea, înlocuirea, instalarea echipamentelor aferente și racordarea la sistemele de încălzire centralizată, unde este cazul;
C. Lucrări de instalare/reabilitare/ modernizare a sistemelor de climatizare, ventilare naturală și ventilare mecanică, cu recuperarea căldurii, inclusiv sisteme de răcire pasivă, pentru asigurarea calităţii aerului interior;
D. Lucrări ce vizează instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice din surse regenerabile pentru consum propriu, inclusiv achiziționarea de echipamente specifice;
E. Lucrări de reabilitare modernizare a instalației de iluminat aferente clădirii, cu înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent/incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată;
F. Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri și alte activități care conduc la realizarea obiectivelor proiectului, inclusiv activități necesare pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente.
Măsuri conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare, dar care nu conduc în mod direct la îndeplinirea obiectivelor acestuia referitoare la eficința energetică în clădiri, cu încadrarea în procentul de maxim 15% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor aferente Cap. 1, Cap. 2, Cap. 4 (punctul 4.1, punctul 4.2) și cap. 5 (punctul 5.1.1) din Bugetul proiectului.
Nu se vor sprijini investiții în facilități de îngrijire rezidențiale.
Nu se vor finanţa clădirile expertizate tehnic, conform reglementărilor tehnice în vigoare, care se încadrează în clasa I de risc seismic. Pentru clădirile aflate în clasa II de risc seismic, respectiv clădire susceptibilă de avariere majoră la acțiunea cutremurului, care poate pune în pericol siguranța utilizatorilor, dar la care prăbușirea totală sau parțială este puțin probabilă, pentru a fi eligibile la finanțare, vor fi introduse obligatoriu în proiect activități specifice consolidărilor seismice în vederea încadrării clădiri după reabilitare în clasa III de risc seismic, iar cheltuielile specific aferente vor fi introduse în categoria cheltuielilor conexe (maxim 15% din cheltuielile eligibile aferente investiției de bază). Diferența, unde este cazul, va fi suportată de către beneficiar ca și cheltuială neeligibilă.
În cazul în care, în urma implementării proiectului, clădirea nu se află în clasa III de risc seismic, contractului de finanțare va fi reziliat cu obligativitatea restituirii integrală a cheltuielilor.
Activitățile de extindere (pe verticală sau orizontală) ale clădirilor nu pot face obiectul proiectele.
Clădirea este clasată/în curs de clasare ca monument istoric, aflată în patrimoniul UNESCO, în patrimoniul cultural național, în patrimoniul cultural local din mediul urban și rural, sau amplasată într-o zonă de protecție a monumentelor istorice și/sau în zone construite protejate aprobate conform legii, astfel:
• Clădirea poate face parte din:
• Clădirea este clasată/în curs de clasare ca monument istoric, aflată în patrimoniul UNESCO, în patrimoniul cultural național, în patrimoniul cultural local din mediul urban și rural, sau amplasată într-o zonă de protecție a monumentelor istorice și/sau în zone construite protejate aprobate conform legii, astfel clădirea poate face parte din:
• În cazul în care clădirea este clasată/în curs de clasare ca monument istoric/amplasată într-o zonă de protecţie a monumentelor istorice şi/sau într-o zonă construită protejată aprobată potrivit legii, se vor respecta în mod obligatoriu următoarele condiții specifice:
• Situația conform căreia clădirea este/nu este clasată/în curs de clasare ca monument istoric/amplasată într-o zonă de protecţie a monumentelor istorice şi/sau într-o zonă construită protejată aprobată potrivit legii, este asumată prin Declaraţia unică.
Clădirea de patrimoniu reabilitată NU va fi inclusă în circuitul public pe întreaga perioadă de durabilitate a contractului de finanțare.
Clădirea nu este utilizată ca lăcaş de cult sau pentru alte activităţi cu caracter religios.
Clădirea nu este o construcție cu caracter provizoriu prevăzută a fi utilizată pe o perioadă de până la 2 ani, nu este clădire industrială, nu este atelier sau clădire din domeniul agricol, clădirea publică nu este destinată a fi utilizată mai puțin de 4 luni pe an.
Clădirea nu este din tipul clădirilor de locuit colective sau asimilate acestora, cu excepția:
Nu se vor sprijini investiții în facilități de îngrijire rezidențiale (de ex. clădiri în cadrul cărora sunt furnizate servicii sociale pentru copii sau vârstnici etc), în conformitate cu HG nr. 867/2015.
În acest apel de proiecte, costurile directe eligibile reprezintă acele cheltuieli efectuate strict pentru investiția propusă prin proiect și care, la finalul implementării proiectului se reflectă/transpun în obiectivul propus prin proiect. Ele cuprind costurile incluse în capitolele 1, 2, 4, 6 și în subcapitolele 5.1, 5.3, din devizului general conform HG 907/2016. Costurile directe vor fi decontate in baza documentelor justificative.
Costurile indirecte eligibile sunt toate acele cheltuieli care nu se încadrează în categoria costurilor directe și care sprijină transversal implementarea proiectului, iar la finalul implementării, nu se reflectă în mod direct în obiectivul investițional. În cazul prezentului apel de proiecte, costurile indirecte eligibile aferente proiectului vor fi rambursate în forma unei rate forfetare de 7% raportat la costurile directe eligibile. Costurile indirecte se vor deconta fără prezentarea unor documente justificative. Solicitantul nu trebuie să detalieze costurile indirecte in Cererea de finanțare.
A. Lucrările de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii, includ:
• izolarea termică a faţadei – parte vitrată;
• izolarea termică a faţadei – parte opacă;
• izolarea termică a planşeului peste sol/subsol neîncălzit, a pereților subsolului, izolarea termică a pereților interiori;
• lucrările de înlocuire a tâmplăriei interioare;
B. Lucrările de introducere/reabilitare/modernizare a sistemului de încălzire/răcire și de furnizare a apei calde de consum, precum și ahiziționarea, înlocuirea, instalarea echipamentelor aferente și racordarea la sistemele de încălzire centralizată, unde este cazul, includ:
• repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie între punctul de racord şi planşeul peste subsol/canal termic;
• montarea robinetelor cu cap termostatic la radiatoare și a robinetelor de presiune;
• reabilitare/modernizare sau introducerea unui nou sistem de încălzire/ nou sistem de furnizare a apei calde de consum;
• înlocuirea/dotarea cu corpuri de încălzire, respectiv cu radiatoare/ventiloconvectoare;
• montarea/repararea/înlocuirea instalaţiei de distribuţie a agentului termic pentru încălzire şi apă caldă de consum;
• reabilitarea şi modernizarea instalaţiei de distribuţie a agentului termic - încălzire şi apă caldă de consum;
• echilibrarea instalaţiilor termice, montarea de robinete cu cap termostatic la radiatoare şi izolarea conductelor din subsol/canal termic;
• montarea debitmetrelor pe racordurile de apă caldă şi apă rece şi a contoarelor de energie termică;
• realizarea lucrărilor de racordare, branșare/rebranșare a clădirii la sistemul centralizat de producere şi/sau furnizare a energiei termice;
C. Lucrările ce vizează instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice din surse regenerabile pentru consum propriu, inclusiv achiziționarea de echipamente specifice, cuprind:
• achiziționarea și instalarea, a unor sisteme alternative de producere a energiei, utilizând surse regenerabile de energie;
D. Lucrările de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare, ventilare naturală și ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior, cuprind:
• asigurarea calității aerului interior prin ventilare naturală organizată sau ventilare hibridă;
• repararea/înlocuirea/montarea sistemelor/echipamentelor de climatizare, de condiționare a aerului, a instalațiilor de ventilare mecanică, a sistemelor de climatizare de tip „numai aer” sau de tip „aer-apă”, a pompelor de căldură;
• instalarea/înlocuirea ventilatoarelor și/sau a recuperatarelor de căldură;
E. Lucrările de reabilitare/modernizare a instalației de iluminat aferente clădirii, cu înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent/incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată, cuprind:
• reabilitarea/modernizarea instalației de iluminat prin înlocuirea circuitelor de iluminat deteriorate sau subdimensionate;
• înlocuirea corpurilor de iluminat fluorescent și incandescent cu corpuri de iluminat cu eficiență energetică ridicată și durată mare de viață, inclusiv tehnologie tip LED;
• instalarea de corpuri de iluminat cu senzori de mișcare/prezență, acolo unde acestea se impun pentru economia de energie;
F. Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri și alte activități care conduc la realizarea obiectivelor proiectului, inclusiv activități necesare pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente, și cuprind:
• montarea unor sisteme inteligente de contorizare, urmărire şi înregistrare a consumurilor energetice, şi/ sau, după caz, instalarea unor sisteme de management energetic integrat, precum sisteme de automatizare, control şi/sau monitorizare, care vizează și fac posibilă economia de energie la nivelul sistemelor tehnice ale clădirii;
• montarea/înlocuirea echipamentelor de măsurare a consumurilor de energie din clădire pentru încălzire şi apă caldă de consum (ex: debitmetre de apă caldă/rece şi contoare de energie termică);
• înlocuirea/modernizarea lifturilor;
• implementarea sistemelor de management al consumurilor energetice: achiziționarea și instalarea sistemelor inteligente pentru gestionarea energiei electrice/gazelor naturale;
• montarea unor elemente de tâmplărie cu vitraj cu control solar sau sisteme de umbrire exterioară pentru sezonul cald (obloane, jaluzele, rulouri etc.) cu reglare manuală sau cu reglare automată inteligentă;
Lucrările de tip C, D, E, F sunt eligibile doar în condițiile în care prin proiect se propun lucrări de tip A și/sau B.
Măsuri conexe care contribuie la implementarea proiectului pentru care se solicită finanțare, includ:
Măsurile conexe de mai sus sunt eligibile în proporție de maxim 15% din valoarea totală eligibilă a cheltuielilor aferente Cap. 1, Cap. 2, Cap. 4 (punctul 4.1, punctul 4.2) și cap. 5 (punctul 5.1.1) din Bugetul proiectului.
Aceste tipuri de lucrări de tip II (conexe) nu au un caracter limitativ, ele putând fi adaptate cerințelor proprietarilor/administratorilor, specificului clădirii, tipului de intervenție și prevederilor legislative și normative în vigoare referitoare la asigurarea cerințelor de calitate, altele decât rezistența mecanică și stabilitatea, securitatea la incendiu, igiena, sănătatea și mediul înconjurător, siguranța și accesibilitatea în exploatare, protecția împotriva zgomotului și utilizarea sustenabilă a resurselor naturale.
Toate măsurile de tip I trebuie să fie fundamentate, după caz, în raportul de expertiză tehnică şi/sau în raportul de audit energetic, care apoi se detaliază în SF/DALI și PT.
Tipuri de cheltuieli eligibile în cadrul apelului conform ANEXA II.14 - Cheltuieli eligibile și neeligibile:
I. CHELTUIELI DIRECTE ELIGIBILE
Cap. 1 - Cheltuieli pentru obţinerea şi amenajarea terenului
Cap 1, linia 1.1. Amenajarea terenului
Se includ cheltuielile efectuate la începutul lucrărilor, exclusiv cele aferente lucrărilor pentru investiția de bază, precum: demolări; demontări; dezafectări; defrişări; colectare, sortare şi transport la depozitele autorizate al deşeurilor rezultate; sistematizări pe verticală; accesuri/drumuri/alei/parcări/drenuri/rigole/canale de scurgere, ziduri de sprijin; drenaje; epuizmente (exclusiv cele aferente realizării lucrărilor pentru investiţia de bază); descărcări de sarcină arheologică sau, după caz, protejare în timpul execuţiei obiectivului de investiţii (în cazul executării unor lucrări pe amplasamente ce fac parte din Lista monumentelor istorice sau din Repertoriul arheologic naţional); lucrări pentru pregătirea amplasamentului.
Cap. 1, linia 1.2. Amenajări pentru protecţia mediului şi aducerea terenului la starea iniţială
Cuprinde cheltuielile efectuate pentru lucrări şi acţiuni de protecţia mediului, inclusiv pentru refacerea cadrului natural după terminarea lucrărilor, de exemplu: plantare de copaci; reamenajare spaţii verzi; lucrări/acţiuni pentru protecţia mediului.
Cap. 4 - Cheltuieli pentru investiţia de bază
Cuprinde cheltuielile efectuate pentru:
Lucrările de tip C, D, E, F sunt eligibile doar în condițiile în care prin proiect se propun inclusiv lucrări de tip A și/sau B.
Cap. 4, linia 4.1 Construcţii şi instalaţii
Se includ cheltuieli precum: cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice şi al utilajelor care prin utilizarea lor conduc direct la eficientă energetică și sunt strict legate de activitățile și măsurile finantate prin prezentul ghid (altele decât măsurile conexe descrise mai jos) incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionării acestora.
Cap. 4, linia 4.2 Dotări
Se includ utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu și fără montaj, dotări, active necorporale): sunt eligibile doar utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale care necesită montaj care prin utilizarea lor conduc direct la eficienţă energetică şi sunt strict legate de activitatile şi măsurile finanţate prin prezentul ghid. NU sunt eligibile echipamente de transport.
Sunt eligibile cheltuielile cu achiziționarea activelor necorporale: drepturi referitoare la brevete, licențe, know-how sau cunoștințe tehnice nebrevetate, care prin utilizarea lor conduc direct la eficienta energetica si sunt stric legate de activitatile si masurile finantate prin prezentul ghid.
Cap. 4, linia 4.3. Construcţii, instalaţii și dotări
Se includ utilaje, echipamente tehnologice şi funcţionale cu sau fără montaj, dotări, active necorporale) aferente măsurilor conexe, care nu conduc la creșterea eficienței energetice, precum:
Cap. 5 - Alte cheltuieli
Cap. 5, linia 5.1. Organizare de şantier
Sublinia 5.1.1. Lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier, cuprinde cheltuieli aferente realizării unor construcţii provizorii sau amenajări în construcţii existente, precum şi cheltuieli de desfiinţare a organizării de şantier.
Sublinia 5.1.2. Cheltuieli conexe organizării de şantier.
Cap. 5, linia 5.3. Cheltuieli diverse şi neprevăzute (în limita a 10%).
Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nerecuperabila aferentă cheltuielilor eligibile este eligibilă.
II. CHELTUIELI INDIRECTE ELIGIBLE
Optiune de cost simplificat utilizat în baza Regulamentului 2021/1060, se va calcula ca procent fix de 7% din valoarea costurilor directe eligibile.
Cheltuielile neeligibile sunt următoarele:
Conformitatea administrativă și selecția proiectelor se realizează în ordinea depunerii proiectelor, iar contractarea se va realiza începând cu proiectele care ating pragul de excelență de 75 de puncte obținut ca urmare a procesului de evaluare tehnică și financiară, și care îndeplinesc condițiile de eligibilitate, respectiv se încadrează în alocarea financiară disponibilă pentru acest apel de proiecte.
Pragul minim de calitate de 50 de puncte. Proiectele care obțin mai puțin de 50 de puncte, sunt respinse.
Pe lângă condițiile de eligibilitate se verifică dacă solicitantul îndeplinește cumulativ criteriile de mai jos:
Notarea cu 0 a unui criteriu sau subcriteriu duce la respingerea proiectului.
Pentru proiectele cu mai multe componente (clădiri), grila se completează pentru fiecare în parte. Fiecare componentă va trebui să obțină punctajul minim de 50 de puncte pentru a fi declarată admisă după ETF. Grila centralizatoare va reprezenta media aritmetică a punctajelor obținute pentru fiecare clădire.
Apel de proiecte competitiv cu depunere la termen.
Cererile de finanțare se vor depune prin aplicația electronică MySMIS 2021, sub semnătură electronică extinsă, certificată în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Ghidul a fost în consultare publică din data de 9 martie 2023, timp de 10 zile lucrătoare.
Apelul a fost deschis în perioada 11 august 2023, ora 10:00 - 10 februarie 2024, ora 10:00
11 august 2023 - 10 februarie 2024
3. O regiune cu localități prietenoase cu mediul
Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!
Cere ofertă de consultanță