Ești membru? Cont nou / Autentificare

Fisa Proiect PNRR C15.I16 Apel-Digitalizarea managementului eticii universitare - consultare

Beneficiari eligibili

  • Universitate

Informații despre apel

Pilonul VI - Politici pentru noua generație

Componenta C15: Educație

Reforma 5: Adoptarea cadrului legislativ pentru digitalizarea educației

Investiția 16: Digitalizarea universităților și pregătirea acestora pentru profesiile digitale ale viitorului

Apel „Digitalizarea managementului eticii universitare”

Obiectivul investițiilor prezentului apel de proiecte vizează sprijinirea instituțiilor organizatoare de studii universitare de doctorat și, după caz, a altor instituții de învățământ superior de stat sau private, în vederea combaterii amenințărilor din spațiul academic în domeniilor eticii și integrității academice.

Acest apel vine în contextul unor transformări societale fără precedent, pentru a răspunde unor provocări concrete în ceea ce privește guvernanța universitară, în general, dar și politicile privind combaterea abaterilor de la normele de etică și deontologie din cadrul instituțiilor de învățământ superior.

Apelul își propune să răspundă unor provocări identificate la nivel național privind managementul eticii în instituțiile de învățământ superior, precum și direcțiilor stabilite în Spațiul European al Învățământului Superior (SEÎS).  

Apelul „Digitalizarea managementului eticii universitare” își propune atât dezvoltarea bazei academice în vederea asigurării accesului comunității universitare și a altor instituții organizatoare de studii de doctorat la resurse electronice, cât și achiziția de softuri pentru creșterea eticii academice, stabilirea gradului de similitudine a lucrărilor științifice, dar și a gradului de text plagiat pe care îl poate conține.

Prin prezentul apel, universitățile și alte instituții organizatoare de studii de doctorat pot integra softurile antiplagiat în actuala infrastructură de care beneficiază ca de o soluție de management a învățării, pot achiziționa resurse digitale și pot organiza programe de formare pentru îmbunătățirea competențelor digitale ale tuturor actorilor din mediul universitar și academic, pentru promovarea culturii de integritate academică.

Scopul Apelului

Investiția 16: Digitalizarea universităților și pregătirea acestora pentru profesiile digitale ale viitorului, intervențiile finanțate va răspunde la două aspecte intercorelate ale educației digitale:

  • sprijinirea beneficiarilor în vederea tranziției către o societate informațională, prin utilizarea unei game vaste și în creștere de tehnologii digitale (cum ar fi aplicații, platforme, software), pentru a îmbunătăți calitatea mediului academic românesc și a asigura etica și integritatea academică
  • formarea comunității academice în domeniul competențelor digitale/competențelor digitale avansate, pentru îmbunătățirea managementului eticii universitare.

Obiectivele investiției finanțate din PNRR sunt:

O1. Redefinirea guvernanței universitare și academice de tip Open Source, inclusiv a guvernanței funcționale multi-nivel.

O2. Operaționalizarea centrelor de studiu academic digital, prin sprijinirea dotării cu resurse electronice, a accesului la aplicații și platforme digitale de tip e-learning pentru instituțiile de învățământ superior și a altor instituții organizatoare de studii de doctorat., precum și a formării în domeniul competențelor digitale, în vederea îmbunătățirii politicilor interne privind etica și integritatea academică și a dezvoltării unor mecanisme de răspuns la provocările etice generate de utilizarea noilor tehnologii.

Condiții de eligibilitate

Beneficiarii prezentului apel vor fi instituțiile de învățământ superior, publice sau private, acreditate sau autorizate provizoriu, precum și alte instituții organizatoare de studii de doctorat (IOSUD).

O universitate sau o altă instituție organizatoare de studii de doctorat poate solicita un singur grant în cadrul acestui apel de proiecte.

 

Eligibilitatea grupului țintă

În cadrul prezentei cereri de propuneri de proiect, grupul țintă este reprezentat de:

▪ Studenții români, etnici români, studenți străini din ciclul de licență, master, doctorat, toate formele de învățământ, cu taxă și fără taxă, inclusiv studenți cu dizabilități, din grupuri vulnerabile și dezavantajate socioeconomic;

▪ Personalul didactic, didactic auxiliar și de cercetare din învățământul superior.

Universitățile, precum și alte instituții organizatoare de studii de doctorat eligibile vor putea aplica pentru finanțare în cadrul apelului, în funcție de nevoile instituționale, argumentate în cererea de finanțare, în raport cu specificul domeniilor de specializare și cu direcțiile de dezvoltare stabilite în documentele de planificare strategică instituțională.

Solicitantul trebuie să demonstreze prin proiect că investiția propusă sprijină dezvoltarea capacității de cercetare precum și asigurarea calității actului didactic și a capacității de pregătire practică în cadrul universității/ instituției organizatoare de studii de doctorat, în scopul creșterii nivelului de inovare și a competitivității la nivel instituțional.

Perioada de realizare a investiției de digitalizare a universităților este de la semnarea contractului de finanțare, până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2025.

Beneficiarul este obligat să respecte prevederile cuprinse în Anexa 1 - Cererea de Finanțare, referitoare la asigurarea conformității cu politicile Uniunii Europene și naționale, privind achizițiile publice, egalitatea de șanse, dezvoltarea durabilă, informarea și publicitatea.

Respectarea principiului ”de a nu prejudicia în mod semnificativ” se va realiza prin obligații în sarcina Solicitantului.

Suma alocată apelului contribuie în proporție de 100% la obiectivele asumate pentru realizarea indicatorilor din domeniul digital.

Se va avea în vedere stabilirea unor repere pentru a conștientiza consecințele schimbărilor climatice precum și a unui comportament prietenos cu mediul înconjurător și susținerea, prin intervențiile propuse, a dublei tranziții verde și digitală prin dezvoltarea competențelor digitale ale studenților și profesorilor, dezvoltarea unui ecosistem digital de educație, programe și educație pentru siguranța datelor și siguranță cibernetică.

Activități /acțiuni eligibile

Prezentul apel de proiecte reprezintă operaționalizarea Investiției 16 care este prevăzut a fi pusă în aplicare prin acordarea de granturi unui număr de 84 de universități și altor instituții organizatoare de studii de doctorat pentru mai multe tipuri de investiții, în vederea îndeplinirii jalonului și țintei din PNRR:

  • Jalon 500: Intrarea în vigoare, până la 30 iunie 2022, Semnarea contractelor pentru granturi destinate unui număr de 60 universități pentru finanțarea unor măsuri integrate menite să îmbunătățească infrastructura digitală și să dezvolte competențele studenților și ale cadrelor didactice universitare:

- operaționalizarea centrelor digitale universitare;

- programe de formare în domeniul competențelor digitale;

- dezvoltarea competențelor antreprenoriale ale studenților pentru sectorul digital;

- programe de orientare profesională pentru studenți în vederea alegerii ocupațiilor TIC emergente;

- programe de formare a noilor competențe de predare/evaluare în sistem hibrid;

- dezvoltarea competențelor digitale avansate pentru 1000 de studenți la nivel universitar și de masterat.

  • Ținta 502: Numărul universităților sprijinite cu noi centre tehnologice inovatoare pentru crearea noilor abilități ale viitorului prin inovarea continuă a programelor de studiu, în conformitate cu cerințele de la jalonul 500.

Investițiile finanțate în cadrul actualului apel vizează măsuri integrate, menite să îmbunătățească infrastructura digitală și să dezvolte competențele studenților și ale cadrelor didactice universitare, prin intervenții precum:

✔ crearea și operaționalizarea centrelor de studiu academic digitale universitare, prin achiziționare de resurse electronice sau servicii în vederea stabilirii gradului de similitudine pentru lucrările științifice, achiziționare de software de management universitar pentru asigurarea eticii și integrității academice etc.;

✔ actualizarea, dezvoltarea de programe de formare în domeniul competențelor digitale/competențelor digitale avansate, pentru promovarea culturii de integritate academică.

Astfel, sunt susținute două tipuri de investiții pentru digitalizarea universităților, precum și a altor instituții organizatoare de studii de doctorat pentru promovarea normelor și principiilor de etică și bună conduită academică în mediul universitar.

Investițiile care sprijină îndeplinirea jalonului 500 și țintei 502 ale PNRR, anterior menționate, sunt susținute prin activitățile eligibile:

A. Asigurarea cadrului instituțional al universităților și al altor instituții organizatoare de studii de doctorat pentru îmbunătățirea managementului universitar, în vederea asigurării eticii și integrității academice, prin accesul la resurse electronice, de exemplu:

Investiții în infrastructura digitală a universităților și a altor instituții organizatoare de studii de doctorat:

- Abonamente sau servicii pentru accesul la bazele de date ale platformelor recunoscute de CNATDCU, în vederea stabilirii gradului de similitudine pentru lucrările științifice (software antiplagiat), conform Anexei nr. 2 din OMEC nr. 5.229/2020.

- Achiziționarea de scannere cu program OCR, de înaltă rezoluție, în vederea îndeplinirii prevederilor OME nr. 5.255/2021, în vederea sprijinirii activității structurilor administrative distincte (serviciu/birou) care au atribuții privind digitalizarea și verificarea tuturor tezelor de doctorat.

- Abonamente sau servicii în vederea asigurării accesului comunității universitare la resurse electronice, precum bazele de date academice relevante echivalente cel puțin cu oferta din cadrul programului Asociația Universităților, Institutelor de Cercetare-Dezvoltare și a Bibliotecilor Centrale Universitare din România - Anelis Plus.

- Achiziționare sau dezvoltarea de platforme pentru management universitar, în vederea gestiunii școlarității, pentru asigurarea eticii și integrității academice. - Asigurarea accesului la resursele electronice de informare documentare prin achiziția de baze de date / platforme fulltext și baze de date bibliografice și bibliometrice.

- Asigurarea accesului la aplicații pentru formare individuală în domeniul eticii în mediul online, prin dezvoltarea sau achiziționarea acestora.

- Asigurarea spațiului de stocarea datelor.

B. Investiții în formarea competențelor digitale ale membrilor comunității academice1 în domeniul eticii și integrității academice, prin programe de formare inițială și continuă (activități teoretice, activități practice și activități de evaluare).

- Dezvoltarea și organizarea de programe de formare digitale interactive în domeniul eticii și integrității academice, acestea fiind particularizate în funcție de specificul categoriei din comunitatea universitară/academică vizată, în vederea dezvoltării de competențe profesionale, conform OME nr. 3131/2018, pornind de la următoarele obiective urmărite în cadrul acestora, pentru:

  • Consolidarea unui climat etic incluziv și a încrederii în structurile instituției de învățământ superior;
  • Cunoașterea principalelor norme și principii de etică și bună conduită academică în mediul universitar/academic, pornind de la legislația națională în vigoare și reglementările interne ale universității/ instituției organizatoare de studii de doctorat;
  • Cunoașterea procedurilor necesare pentru sesizarea comportamentelor ne-etice, precum și a întregului proces de soluționare a unei sesizării;
  • Conștientizarea studenților asupra gravității comiterii unor fapte de plagiat și a consecințelor care se impun în astfel de cazuri;
  • Prelucrarea a diferite stiluri de citare în lucrările academice, respectiv aprofundarea a cel puțin unui stil pe care studenții să fie capabili să îl utilizeze, în acord cu domeniul de studiu;
  • Scăderea numărului de lucrări academice plagiate de către studenți, responsabilizarea acestora în vederea redactării acestui tip de lucrări;
  • Dezvoltarea capacității studenților de a fi utilizatori independenți ai sistemelor informatice puse la dispoziție de biblioteca universitară;
  • Utilizarea softurilor dedicate pentru identificarea similitudinilor existente în lucrările realizate în mediul universitar/academic;
  • Însușirea unor elemente de bază privind scrierea academică, precum și principalele caracteristici și forme de exprimare;
  • Utilizarea unor platforme educaționale în vederea facilitării accesului la literatura științifică de specialitate;
  • Utilizarea a cel puțin unui sistem de citare recunoscut internațional;
  • Identificarea tipurilor de lucrări științifice specifice domeniului de studiu urmat de către studenți;
  • Redactarea diferitor tipuri de lucrări științifice, utilizând aparatul critic corespunzător și cercetând bibliografia relevantă;
  • Implementarea în activitatea educațională a normelor de bună conduită științifică.
  • Organizarea unor webinarii și/sau seminare, conferințe cu experți în format online, cu tematici de informare și educare în etică.

C. Crearea unor resurse necesare asigurării unei bune guvernări universitare, de ex:

  • Realizarea unor ghiduri de integritate în cercetarea științifică, antiplagiat etc., precum și a unor materiale informaționale (audio, video, afișe, podcasturi etc.), exclusiv în format digital, pentru studenți, doctoranzi etc.

Valoarea proiectului și a finanțării nerambursabile

 

Alocarea financiară totală pentru acest apel de proiecte este de 22 milioane euro, fără TVA.

Valoarea totală a grantului se calculează prin însumarea unei sume forfetare (170.000 euro/universitate/instituție organizatoare de studii de doctorat (IOSUD) sau instituție/universitate care nu este organizatoare de studii de doctorat (non-IOSUD) și valoarea produsului dintre costul mediu per doctorand (100 euro/doctorand) și numărul total de doctoranzi din universitate, înmatriculați în anul 2022-2023, și respectiv, costul mediu per cadru didactic (100 euro/cadru didactic) și numărul total al cadrelor didactice din universitatea/ instituția organizatoare de studii de doctorat /instituție/universitate care nu este organizatoare de studii de doctorat eligibilă.

Valoarea totală a bugetului = valoarea forfetară 170.000 euro/ universitate/instituție organizatoare de studii de doctorat (IOSUD) sau instituție/universitate care nu este organizatoare de studii de doctorat (non IOSUD) + (nr doctoranzi în anul 2022-2023 x 100 euro/doctorand + 100 euro/ cadru didactic x numărul cadrelor didactice din universitatea/ instituția IOSUD/non IOSUD.

⇒ Valorile nu includ TVA.

⇒ Sumele reprezentând TVA aferente cheltuielilor eligibile vor fi suportate de către bugetul de stat și înregistrate distinct în bugetul proiectului, ca „Sume aferente TVA”.

⇒ Bugetul proiectului va fi exprimat în lei, la cursul Curs InforEuro aferent lunii noiembrie 2022: 1 Euro = 4.9189 Lei. Beneficiarul va utiliza acest curs pentru verificarea încadrării bugetului proiectului în valoarea maximă eligibilă.

Bugetul proiectului va fi calculat în lei, pe baza estimării preturilor echipamentelor și serviciilor care vor fi achiziționate, conform studiilor de piața prezentate în cererea de finanțare.

Contribuția proprie a beneficiarului, reprezentând cofinanțarea pentru care se acordă punctaj suplimentar, nu este eligibilă din fondurile PNRR.

În cazul proiectelor depuse în cadrul PNRR, valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile va fi suportată de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme și/sau investiții pentru Componenta 15 – Educație, în conformitate cu legislația în vigoare.

Cheltuieli eligibile/neeligibile

Cheltuieli eligibile

Cheltuieli pentru echipamente și dispozitive digitale (enumerate doar cu titlu de exemplu, însă pot fi achiziționate și alte tipuri de echipamente care sunt necesare activității didactice și de cercetare, în vederea asigurării eticii și integrității academice, în funcție de domeniile de specializare ale universității/ instituției organizatoare de studii de doctorat, astfel:

a) Cheltuieli cu abonamente și echipamente tehnologice și funcționale (pentru cercetare, pentru comunicații, de calcul, IT - echipamente periferice și simulatoare):

▪ Instalații, echipamente și instrumente independente pentru cercetare, în vederea asigurării eticii și integrității academice, inclusiv scannere cu programe OCR;

▪ Alte dispozitive digitale care sunt necesare realizării activității didactice și de cercetare, în vederea asigurării eticii și integrității academice, în funcție de domeniile de specializare ale universității/ instituției organizatoare de studii de doctorat;

▪ Abonamente și servicii pentru achiziționarea de softuri recunoscute de CNATDCU, în vederea stabilirii gradului de similitudine pentru lucrările științifice;

▪ Cheltuieli cu servicii IT, aplicații și licențe, precum și dezvoltare/actualizare aplicațiilor informatice și licențelor software, pentru formare individuală în domeniul eticii în mediul online și pentru digitalizarea managementului eticii universitare, configurare baze de date, migrare structuri de date etc.;

▪ Concesiuni, brevete, licențe, mărci comerciale, drepturi și active similare, aplicații informatice;

▪ Abonamente pentru accesarea bibliotecilor digitale; routere wireless;

▪ Cheltuielile pentru servicii informatice și de comunicații: dezvoltare, întreținere, actualizare aplicații informatice, configurare și implementare baze de date, migrare și integrare structuri de date existente, dezvoltare website/portal;

▪ Taxe sau abonamente la platforme educaționale sau pentru managementul școlarității, subscripții pentru resurse educaționale și publicații online;

▪ Taxe pentru conectarea la baze de date internaționale în domeniul cercetării;

▪ Materiale informaționale digitale cu privire la plagiat, scriere academică, respectiv etică și deontologie în mediul universitar/academic (materiale audio, materiale video, afișe, ghiduri, reviste, agende, podcasturi etc.);

▪ Cărți/manuale în format digital, dedicate scrierii academice (de ex., pentru biblioteci);

▪ Servicii pentru care universitatea/ instituția organizatoare de studii de doctorat nu are expertiză, de ex. servicii de formare de competențe digitale avansate în domeniul eticii și integrității academice, de elaborare materiale;

▪ Utilaje și echipamente tehnologice și funcționale;

▪ Echipamente de calcul, echipamente periferice și simulatoare.

▪ Achiziționare și instalare de sisteme și echipamente pentru persoane cu dizabilități;

Achiziția de echipamente va include și serviciile aferente, precum: asigurare, servicii de instalare, punere în funcțiune, instruirea aferentă utilizării adecvate a echipamentelor, pe perioada proiectului. Echipamentele achiziționate în cadrul proiectului vor fi utilizate exclusiv pentru activitățile cu cursanții.

b) Cheltuieli pentru dezvoltarea și implementarea programelor de formare de competențe digitale avansate în domeniul eticii și integrității academice:

⇒ Onorarii formatori/cheltuieli pentru furnizarea de servicii pentru dezvoltarea programelor de formare de competențe digitale avansate în domeniul eticii și integrității academice;

⇒ Cheltuieli pentru dezvoltarea și implementarea programelor de formare de competențe digitale avansate în domeniul eticii și integrității academice;

⇒ Alte servicii conexe pentru realizarea activităților de digitalizare pentru care universitățile și instituțiile organizatoare de studii de doctorat nu au expertiză sau capacitatea necesară.

Întreaga tehnologie achiziționată vor fi destinate instituțiilor de învățământ superior beneficiare ale finanțării.

În cazul în care entitatea desfășoară atât activități neeconomice cât și economice, finanțarea publică va intra sub incidența normelor privind ajutorul de stat numai în măsura în care acoperă costurile legate de activitățile economice în cauză.

Prin urmare, se va impune obligația ca beneficiarul sa organizeze contabilitate separată a acestor tipuri de activități, astfel încât finanțarea publică să fie acordată numai pentru activitățile neeconomice și să nu existe subvenționare încrucișată a activităților economice.

Prin contractul cadru de achiziție echipamente, universitățile particulare vor fi obligate sa le utilizeze exclusiv pentru activități neeconomice.

Instituțiile de învățământ superior private trebuie să demonstreze că investițiile finanțate prin proiect nu se încadrează în categoria celor cu caracter economic, prin prezentarea în cererea de finanțare a modului prin care investiția este transferată integral către beneficiarul final, studentul/doctorandul (de exemplu prin organizarea de cursuri gratuite pentru diferite categorii defavorizate, asigurarea accesului liber și gratuit Ia infrastructura digitală mai multor utilizatori, în afara studenților înmatriculați, organizarea de cursuri de vară pentru studenți etc).

La nivelul furnizorilor de echipamente, pentru a exclude elementele de natura ajutorului de stat, va fi organizată o procedura de licitație transparentă, deschisă, nediscriminatorie, astfel încât sa fie plătit prețul pieței.

Fondurile vor fi utilizate pentru scopul propus, în conformitate cu toate regulile aplicabile, în special normele privind prevenirea conflictelor de interese, fraudă, corupție și dublă finanțare, din cadrul mecanismului și din cadrul altor programe ale Uniunii Europene.

 

Cheltuieli neeligibile

Cheltuielile neeligibile în cadrul acestei operațiuni sunt următoarele (enumerarea nefiind exhaustivă):

a. taxa pe valoarea adăugată;

b. cheltuieli pentru comisioane, cote, taxe;

c. cheltuielile cu amortizarea;

d. achiziția de echipamente second-hand;

e. amenzi, penalități și cheltuieli de judecată;

f. costurile pentru operarea obiectivelor de investiții;

g. cheltuielile aferente achiziției sub forma leasing-ului;

h. cheltuieli cu infrastructura clădirilor;

i. cheltuieli cu achiziția de mijloace de transport;

j. cheltuieli generale de administrație;

k. cheltuielile cu achiziționarea de infrastructură digitală pentru departamentele administrative și de conducere ale universității.

NU sunt eligibile lucrările de reparații, reabilitarea infrastructurii unde vor funcționa noile echipamente achiziționate prin proiectele finanțate prin PNRR.

Cheltuielile de management/implementare proiect vor fi suportate din bugetul universității, ele nefiind eligibile in cadrul programului de finanțare PNRR.

Evaluare și selecție

Evaluarea proiectelor se va realiza în 2 etape:
I. Evaluarea eligibilității solicitanților și proiectelor
   I.1. Publicare liste inițiale cu solicitanți acceptați/solicitanți respinși cu termen pentru eventuale contestații, soluționarea eventualelor contestații;
   I.2. Publicare listă solicitanți acceptați/solicitanți respinși în etapa I.
II. Evaluarea calitativă a proiectelor
    II.1. Publicare liste inițiale cu solicitanți acceptați/solicitanți respinși cu termen pentru eventuale contestații, soluționarea eventualelor contestații;
   II.2. Publicare listă finală solicitanți acceptați/solicitanți respinși în etapa II.

Pentru fiecare proiect se vor completa două grile de evaluare:
▪ Grila de evaluare a eligibilității solicitantului și a proiectului, prin verificarea îndeplinirii tuturor criteriilor de eligibilitate ale solicitantului și ale proiectului, în conformitate cu prevederile prezentului ghid.
▪ Grila de evaluare calitativă a proiectului, prin acordarea de punctaje între 0 și valoarea maximă aferentă criteriului, însoțite de comentarii justificative.

Proiectele vor fi admise dacă cererea de finanțare primește DA la toate criteriile conformității administrative și eligibilității și un punctaj total de peste 70 de puncte la criteriile tehnico-financiare.

Lista finală a proiectelor selectate pentru finanțarea din granturi PNRR va fi aprobată prin ordin al ministrului educației și publicată pe site-ul www.edu.ro 

 

Depunerea proiectului

Apelul de proiecte este unul de tip competitiv, cu termen limită de depunere.

În cadrul prezentului apel, proiectele se depun exclusiv online, prin platforma electronică dedicată PNRR, disponibilă la adresa https://proiecte.pnrr.gov.ro/#/home , cu respectarea termenului limită de depunere.

Ghidul este in consultare publica incepand cu 6 decembrie 2022. 

Ghidul finanțării

Descarcă Ghidul Solicitantului

Căutați finanțare europeană

Finanțare inactivă
Perioadă de depunere proiect:

07 decembrie 2022 - 08 ianuarie 2023

Sursa de finanțare
Programul Operațional:

Planul Național de Redresare și Reziliență

Axa prioritară:

Componenta 15 - Educație

Vrei finanțare? Te ajutăm să iei legătura cu experții! Trimite-le un e-mail!

Cere ofertă de consultanță
Știri recente
Azi, 10 mai 2024
Ieri, 09 mai 2024